Handlingsplan og tidsplan for implementering vedr.
Lemvig Kommunes Sundhedspolitik
Rygning
Rygepolitik for Børnehaven Sct. Georgsgården
Med
udgangspunkt i Lov om røgfri miljøer
(af maj 2007), er følgende gældende for ansatte, forældre, samt andre besøgende
i Børnehaven Sct. Georgsgården:
- Det er ikke tilladt at ryge indendørs.
- Det er ikke tilladt at ryge udendørs, dvs. det
er ikke tilladt at ryge på matriklen.
- Dette er gældende i såvel åbningstid, som
udenfor åbningstid, ved eks. arrangementer i børnehaven.
- E-cigaretter sidestilles med almindelige
cigaretter, og er derfor også omfattet af ovenstående.
Ved
besøg i private hjem, ved eks. børnefødselsdage, vil vi frabede os at der
bliver røget i hjemmet, så længe vi er på besøg. Respekteres dette ikke, kan vi
se os nødsaget til at forlade hjemmet, af hensyn til det ansvar vi har for alle
børn, så længe de er i vores varetægt.
Overholdes
ovenstående ikke, vil det blive påtalt. Såfremt overtrædelse sker gentagne
gange trods henstilling, vil lederen komme med et påbud, der kan have
konsekvenser for såvel ansættelse, som tilstedeværelse i institutionen.
Ovenstående er gældende pr. 7.6.2016
Vedtaget i 2007, revideret i juni 2016.
Mad og Måltider
Kostpolitik for Børnehaven Sct. Georgsgården
Baggrund:
Børn har behov for sund mad, så de
kan vokse og udvikle sig, samt have energi til leg og læring. Både som forældre
og pædagoger har vi et ansvar for at lære vore børn gode kostvaner. Disse
grundlægges i den tidlige barndom, og er vanskelige at ændre senere.
Mål:
- At lære børnene gode og sunde kostvaner og at træffe sunde valg
- At prioritere Økologi i så mange fødevarer som muligt (Ris, pasta og
lignende)
- At samarbejde med forældre, så sundhed og gode kostvaner er en fælles
sag
- At skabe ro og trygge rammer, så børnene forbinder det at spise med
noget rart
- At prioritere det fælles måltid, da det har stor pædagogisk betydning
med hensyn til socialt samvær, sproglig og motoriske færdigheder, bordskik
og hygiejne.
Hvordan opnår vi vores mål:
Børnene kan få 4 måltider dagligt i børnehaven:
- Morgenmad som børnehaven tilbyder.
- Frugt om formiddagen som børnehaven giver.
- Frokostmåltidet som tilberedes i institutionen.
- Eftermiddagsmad som børnene selv medbringer.
Morgenmad
Børnehaven
tilbyder morgenmad indtil kl 8, som består af havregryn, havrefras, ymerdrys,
müsli, økologisk skummetmælk, tykmælk, samt rosiner.
Hvis
barnet har andre ønsker, end det børnehaven kan tilbyde, ser vi gerne, de har
spist hjemmefra.
Formiddagsfrugt og -grønt
Hver
formiddag serveres frugt og grønt, som børnehaven giver. Inden servering skæres
frugt og grønt ud i mindre stykker, således at det bliver nemt at spise og ser
indbydende ud. Børnene tilbydes et bredt udvalg af frugt og grønt, alt efter
årstid/sæson.
Sundhedsorganisationerne
anbefaler at børn mellem 4 og 10 år spiser ca. 400 g frugt og grønt om dagen.
Der er endnu ikke fastsat anbefalinger for børn under 4 år. De 400 g fordeles
på dagens måltider.
Frokostmåltidet
Frokosten
består af et sundt måltid tilberedt af en ernærimgsassistent, hvor børnene kan
være med i tilberedningen. Måltidet varierer hen over ugen. Som udgangspunkt
vil der mandag blive serveret suppe/grød, tirsdag kød, onsdag frokostretter,
torsdag fisk og fredag ”smør selv”. Ved ture ud af huset og lign. vil menuen
blive tilrettet, således at ernæringsassistenten i stedet smører madpakker.
Madpakker
Madpakker
til eftermiddagsmad medbringes af børnene.
Det
er vigtigt, at børnene får noget groft at tygge på, f.eks. rugbrød og
”gnavegrønt”, da det virker stimulerende på taleorganerne (sproglig udvikling).
Mange
børn har en appetit, der kan variere en hel del. Nogle dage spiser de meget,
andre dage næsten ingenting. Det er vigtigt, at madpakken hver dag passer til
den gode appetit. Der må hellere komme noget retur, end der må være for lidt.
Madresterne sendes retur i madkassen, da dette giver forældrene en vejledning
om, hvad børnene har spist.
Børn
med stor appetit skal have madpakker, der passer til dem. Der skal være
godt med brød, grønsager og magert pålæg, så barnet kan spise en masse uden at
blive for tyk.
Børn
med lille appetit skal have en madpakke, der passer til dem. Her må der
ikke være alt for tykke skiver brød og store portioner råkost. Madpakken skal
være appetitvækkende, og må gerne bestå af mad i den lidt federe afdeling som
f.eks. leverpostej, pølse o.l.
For
mange børn går der lang tid mellem eftermiddagsmåltidet og aftensmaden, det er
derfor vigtigt, at der i denne madpakke indgår groft brød med magert pålæg,
således at børnene er mætte i længere tid – og at vi undgår ulvetimen.
Madpakken er i høj grad med til at stabilisere barnets blodsukker, hvorfor
indholdet er meget vigtigt.
Frugt-yoghurt, ris-dessert,
frugtkvark, søde kiks, mælkesnitter o.l., kan sammenlignes med dessert
eller slik, pga. et højt sukkerindhold. Disse forbrændes hurtigt, mætter ikke
tilstrækkeligt og må derfor frarådes som en del af en sund madpakke.
Slik
og søde drikke hører ikke hjemme i madpakken.
Drikkevarer
Børnehaven
sørger for alle drikkevarer.
Der serveres vand til frokostmåltid og
eftermiddagsmad.
Herudover har børnene altid adgang til koldt vand,
ved hjælp af deres krus på badeværelserne.
Der
serveres kun saftevand ved fødselsdage og andre festlige lejligheder.
Fødselsdage og andre festlige
lejligheder
Ved fødselsdage og andre festlige lejligheder, må
der gerne serveres lidt andet end til daglig. Hvis fødselsdagen fejres i
børnehaven erstatter måltidet formiddagsfrugten. Vi anbefaler at
fødselsdagsmaden kun består af én ting, eks. boller eller kagemand eller frugt. Det
er nemlig vigtigt, at børnene bevarer appetitten til det sunde frokostmåltid.
Hvis fødselsdagen holdes hjemme erstatter det frokostmåltidet. Slikposer må
ikke være en del af fødselsdagsarrangementet, det er dog ok at pynte
kagemand/boller med lidt slik.
Særlige behov:
Hvis et barn har særlige behov, er det barnets forældre,
der har ansvaret for at oplyse om dette og sørge for, at barnet selv har mad
med. Ved særlige behov tænkes der på lægeligt dokumenterede allergier, samt
religiøse/andre overbevisninger.
Ernæringsassistenten inddrages altid, idet der skal
sikres en sund og alsidig kost for barnet, indeholdende alt det nødvendige for
at vokse sig stor og stærk.
Hygiejne:
God
hygiejne som at vaske hænder, før man spiser mad, er vigtig
for at forebygge og sprede smitsomme sygdomme, samt for at lære almindelig god
hygiejne.
Det sociale og pædagogiske:
Børnene
deltager i madlavningen og de praktiske gøremål omkring
måltiderne, så som at dække bord, selv hælde op, række til hinanden osv. Der er
også mulighed for at hjælpe med tilberedningen i køkkenet.
De
voksne spiser sammen med børnene og er rollemodeller.
De
voksne har ansvaret for, at spisningen bliver hyggelig og hjælper med, at maden
bliver serveret, så den ser indbydende ud.
Det
er vigtigt, at maden indtages i en god stemning, så børnene får en god
oplevelse af måltidet, - der hygges og det sociale samvær prioriteres.
Måltiderne
er en oplagt mulighed for at snakke om, hvor maden de spiser kommer fra, og
hvordan den bliver tilberedt.
Referencer:
Ø Fødevarestyrelsens
anbefalinger for børn
www.foedevarestyrelsen.dk
Ø ”6 om
dagen”
www.6omdagen.dk
Ø De
officielle kostråd
www.altomkost.dk
Økologi
i daginstitutioner
www.okologi.dk
Ovenstående er gældende pr.
18.8.2016
Udarbejdet i oktober 2014,
revideret i august 2016.
Der indkøbes i efteråret 2016
nye plakater til køkkenet, til inspiration/oplæg til samtale med børnene om
kost, sundhed, råvarer, m.m.
Alkohol
Alkoholpolitik for Børnehaven
Sct. Georgsgården
Børnehavens alkoholpolitik er
indført for at præcisere at alkohol kun må nydes med måde.
Med udgangspunkt i at Danmark er
et land, hvor mad og drikke er en stor del af det at hygge sig, er den udformet
på følgende måde:
- I den normale arbejdstid må der ikke nydes alkohol.
- På møder udenfor normal arbejdstid må personalet, bestyrelse, forældre,
gæster, m.fl. nyde alkohol i mindre mængder.
Til arrangementer i børnehaven,
eks. julehygge og arbejdsdage, hvor der er børn tilstede, må der kun indtages
små mængder alkohol.
Hvis alkoholpolitikken ikke
overholdes, vil det blive påtalt og det kan medføre en bortvisning.
Der er uddannet en nøgleperson i
huset, med henblik på tidlig opsporing i tilfælde af alkoholmisbrug i familier.
Der er supplerende uddannelse i september 2016.
Ovenstående er gældende pr. 7.6.2016
Motion
Børnehavens slogan er En børnehave i bevægelse, og dette kan i
denne forbindelse omsættes til fysisk bevægelse. Vi er i bevægelse i kraft af
at vi ofte går til og fra arrangementer i byen, vi går ture i bakker og dale
omkring os, og vi har en legeplads, der består af skrænter og skråninger. Vi er
bevidste om bevægelse i vores hverdag, hos både store og små.
Læreplanen Krop og bevægelse i
Børnehaven Sct. Georgsgården
Værdier:
Det er værdifuldt
- At barnet oplever glæde ved
fysisk udfoldelse.
- At barnet bliver styrket
motorisk gennem fysisk udfoldelse.
- At barnet opnår kendskab til
fysisk sundhed gennem ernæring, hygiejne og bevægelse.
- At barnet udvikler forståelse for deres egen krop.
- At barnet støttes i at få forståelse og respekt for egen såvel som
andres kropslighed.
Intentioner:
Derfor vil vi
·
Skabe fysisk udfordrende rammer ude og
inde.
·
Give tid til og prioritere den fysiske
udfoldelse i dagligdagen.
·
Stimulere barnets motoriske udvikling
gennem planlagte og spontane aktiviteter.
·
Inspirere og motivere barnet til glæden
ved bevægelse.
·
Give barnet kendskab til sund mads
betydning for kroppen.
·
Give barnet gode hygiejniske vaner i
forbindelse med dagligdagens funktioner.
·
Give barnet erfaringer med forskellige
former for kropslig nærhed og med at sætte grænser.
Handling:
Hvad gør vi
- Legepladsens rammer indbyder til fysisk udfoldelse med bl.a.; kuperet
terræn, balancebom, gynger, cykler, klatretræer, hængebro, boldområde med
mål, kælkebakke, rutchebane, sjippetov, hammerbræt, graveplads m.m.
- Rammerne indenfor henvender sig især til finmotorisk udfoldelse med bl.a.;
sytøj, sakse, farver, maling, perler, modellervoks, madlavning/bagning,
puslespil, computer, dukker/dukketøj, legoklodser, biler osv.
- Laver aktiviteter som tilgodeser grov og
finmotorikken.
- Prioriterer at komme ud på legepladsen hver dag.
- Går ture i nærområdet.
- Spiller fodbold.
- Laver bål.
- Plukker bær og blomster.
- Laver sanglege og bevægelseslege.
- Motiverer barnet til at blive selvhjulpen i
forhold til: af og påklædning, toiletbesøg, spise med kniv og gaffel og
lignende.
- Inddrager barnet i madlavning, taler om hvad vi
spiser og hvor det kommer fra.
- Forholder os i dagligdagen til børnehavens kost-
og måltidspolitik.
- Barnet vasker hænder efter toiletbesøg, inden
spisning og efter det har været ude.
- Støtter det enkelte barn i at lære at kunne sige
fra hvis barnets grænser overskrides.
- Lærer barnet at respektere og forstå andres
grænser, samt afkode andres kropssprog.
- Har førstehjælp hvor vi lærer om kroppen,
følelser og at hjælpe hinanden.
- Er som voksne bevidste om at være gode
rollemodeller i forhold til ovenstående.
Hver mandag
er der bevægelse på programmet, i forhold til årsplanen.
Efterår/vinter 2016/2017:
- Børnehaven arbejder ud fra Sundhedsstyrelsens
anbefalinger for fysisk aktivitet, og inddrager herunder forældrene. Bl.a.
ud ”20 lette råd”.
- Vi er tilmeldt det sundhedsfremmende projekt Hoppeline:
”Hjertet
i projekt Hoppeline er fysisk aktiverende og dramatiserende fortælling. Målet
er at fremme børns glæde ved bevægelse og gennem fokus på kropslighed at
bidrage relevant til det pædagogiske arbejde med alle læreplaner”
Dvs. børnene bevæger sig til en
fortælling, som pædagogen læser op. Dette vil hovedsageligt blive brugt på
samlinger og til hyggestund.
- Vi får i start september besøg af
Charlotte Egede Frost, Børne- og ungekonsulent ved DGI Vestjylland, til
inspiration til krop og bevægelse i børnehøjde.
Ovenstående læreplan er
gennemgået og revideret i juni 2016.
Mental sundhed
Læreplanen Sociale kompetencer i
Børnehaven Sct. Georgsgården
Læringsmål:
Vi arbejder for
- At støtte børnene i at knytte
og udvikle venskaber.
- At
sikre at børnene anerkendes og respekteres som de personer de er, og at de
oplever at høre til.
- At
børnene oplever tryghed og tillid i deres relationer til både voksne og
andre børn i børnehaven.
- At
børnene inddrages og opmuntres til at være aktive deltagere i
fællesskabet.
- At
børnene lærer at samarbejde med andre og deltage i de demokratiske
beslutningsprocesser.
Tegn på læring:
- Tager
kontakt og viser interesse for andre børn og voksne i fællesskabet på en
positiv måde.
- Kommer
over konflikter og uvenskab på en konstruktiv måde, evt. med hjælp fra de
voksne.
- At
børnene er aktive deltagere i fællesskabet, og ingen føler sig udenfor.
- At
børnene bliver inddraget i samarbejde og beslutningsprocesser.
- At
børnene giver udtryk for at de har nogle venner.
Metoder:
- Vi er
opmærksomme på at det enkelte barn føler sig set og anerkendt allerede ved
modtagelsen. En god start på dagen er vigtig.
- Støtter
børnene i at omgås hinanden på en positiv måde. Vi er bevidste om at
omgangstonen er positiv børn og voksne imellem, gerne præget af varme og
humor.
- Styrke
børnene følelsesmæssigt, respektere og rose dem, give nærvær og samvær.
- Vi
hjælper børnene med at sætte ord på og komme konstruktivt videre når der
opstår konflikter.
- Vi
støtter børnene i legen, og hjælper dem med at få afsluttet legen på en
god måde.
- Vi
støtter børnene i at knytte og etablere venskaber.
Aktiviteter:
- Hyggestund
med læsning rim og remser og sang for stuen. Der gives fælles
informationer, børnene fortæller om oplevelser mm.
- Måltider.
Vi spiser i faste aldersblandede spisegrupper. Børnene lærer at tage
hensyn til hinanden, vente på tur, alle bliver hørt.
- Aldersblandede
grupper: De store hjælper de små, de små lærer af de store.
- Aldersopdelte
grupper: Der laves aktiviteter målrettet alderen.
- Førstehjælp
for førskolegruppen: der lægges vægt på omsorg for hinanden. At være
førstehjælper indebærer at hjælpe, trøste, hente hjælp, give plaster på;
drage omsorg.
- Teater:
Et fællesprojekt hvor man skal acceptere og respektere hinandens rolle.
Man skal føle og have ansvar for projektet.
Hvem gør hvad:
- Som udgangspunkt er det en pædagog og en
medhjælper der er sammen i grupperne.
- Førstehjælp, teater og førskolearbejde
varetages af to pædagoger.
Evaluering:
Kan vi se på børnene
- Tager kontakt og viser interesse for andre
børn og voksne i fællesskabet på en positiv måde?
- Kommer over konflikter og uvenskab på en
konstruktiv måde, evt. med hjælp fra de voksne?
- At børnene er aktive deltagere i
fællesskabet, og ingen føler sig udenfor?
- At børnene bliver inddraget i samarbejde og
beslutningsprocesser?
- At børnene giver udtryk for at de har nogle
venner?
Dokumentation:
- Gennem foto på hjemmeside, forældreintra, i
barnets mappe og ophæng i børnehaven.
- Teaterpremiere for børnehavens øvrige børn,
personale, søskende og forældre.
- Iagttagelse af barnets sociale kompetencer i
fællesskabet. Videregives i forbindelse med forældresamtaler og den
daglige kontakt, hvor det både drøftes i personalegruppen og til samtalen.
----------
Læreplanen Personlige kompetencer
i Børnehaven Sct. Georgsgården
Læringsmål:
Vi arbejder for at
- Skabe rammer der fremmer barnets udvikling, trivsel og selvstændighed.
- Skabe et miljø, hvor der er plads til alle, og hvor det enkelte barn
bliver mødt med individuelle hensyn.
- Møde barnet med en anerkendende tilgang.
- Det enkelte barn får mulighed for at udfolde sig og afprøve dets
potentiale.
- Skabe mulighed for at barnet oplever sig som værdifuld deltager i og
er medskaber af et socialt og kulturelt fællesskab.
Tegn på læring:
- At vi ser barnet i trivsel, udvikler sig i positiv retning og
efterhånden opnår større selvstændighed.
- At der er en positiv atmosfære med plads til børnenes forskelligheder.
- At det enkelte barn oplever sig som et afholdt og værdsat individ, der
er beskyttet af et fællesskab.
- At barnet bliver set som det er, bliver taget alvorligt som menneske,
bliver mødt som værende ligeværdig, og oplever at man er okay blot som man
er.
- At vi ser at barnet udfolder og afprøver sig selv i forhold til de
muligheder der er.
- At barnet er med i det sociale fællesskab med andre børn og voksne.
Metoder:
- Vi er opmærksomme på at det enkelte barn føler sig set og hørt, og
anerkendes som den det er.
- Vi er opmærksomme på at modtagelsen og dermed en god start på dagen er
vigtig. Både for barnet og forældrene.
- At give barnet mulighed for at dele erfaringer både med voksne og
andre børn.
- At give barnet mulighed for at forfølge små ideer, skabe egne
projekter.
- At tage udgangspunkt i barnet der hvor det er.
- Barnet skal møde synlige voksne der tør sætte grænser.
- Barnet skal møde nærværende og engagerede voksne.
- Barnet møder voksne rollemodeller.
- Barnet skal have mulighed for at bruge legen som redskab til at forstå
og bearbejde oplevelser i hverdagen.
- Barnet skal have mulighed for fordybelse.
- At barnet oplever tryghed, får lyst til at udfordre sig selv og opleve
omverden.
Aktiviteter:
- Vi er opmærksomme på det enkelte barn når det møder ind om morgenen,
så det føler sig set, hørt og ventet.
- Vi veksler mellem at lave aktiviteter i aldersopdelte grupper, som tager udgangspunkt i
barnets alder ogudvikling. Samt i aldersblandede grupper hvor barnet kan
spejle sig i andre, små lærer af store, store hælper små m.m.
- Måltider. Vi spiser i faste aldersblandede spisegrupper. Barnet lærer
at tage hensyn til andre, vente på tur, ogblive hørt. Den faste
spisegruppe gør at man kender det enkelte barn og kan være opmærksom på
dets behov og samtidig give udfordringer.
- Hyggestund: Et forpligtende fællesskab med hygge, læsning, sang, rim
og remser og hvor der bliver lyttet til hinanden.
- Der laves aktiviteter for førskolegruppen hvor der lægges vægt på at
lære omsorg for hinanden, eks. hjælpe, trøste, hente hjælp, give plaster
på.
- Teaterprojekt for førskolegruppen: Der prioriteres personlig
udvikling, accept, respekt, og ansvarlighed for projektet.
Hvem gør hvad:
- Pædagogerne er ansvarlige for barnets personlige udvikling. Hele
personalegruppen arbejder udfra en anerkendende tilgang.
Evaluering:
- Barnets personlige udvikling bliver drøftet jævnligt på stue- og
p-møde. Vi tilbyder forældresamtaler ca. 3 måneder efter barnets start
hvor vi kommer omkring barnets trivsel og udvikling. Der bliver ligeledes
holdt forældresamtaler møntet på barnets skolestart.
Dokumentation:
- Foto på hjemmesiden, barnets mappe og udstillinger af barnets
kunstværker i børnehaven.
- Forældresamtaler.
- Børn i trivsel.
- Daglig kontakt.
----------
Herudover
arbejder vi konkret med mental sundhed i form af:
- Deltagelse i det fælleskommunale
team pædagogik
- Deltagelse i Lemvig Kommunes
robusthedsindsats 2016
Fyraftensmøde
for samtlige pædagogiske ansatte – fælles opstart/oplæg ved Poul Bak.
Uddannelse
af to pædagoger.
Orienteringsmøde
for forældre/forældrebestyrelser.
Mental sundhed handler også om trivsel blandt ansatte
i huset. Her prioriteres en glad og positiv tone blandt voksne, samt mulighed
for at være både professionelle og personlige sammen. Dette opnås blandt andet
ved at sørge for en struktur i hverdagen, der både indeholder tid til pauser,
og til møder hvor der dels planlægges praktiske aktiviteter, og dels diskuteres
pædagogik.
Herudover afholdes hvert MUS-samtaler for alle
ansatte.
Ovenstående
er udarbejdet af personalet i Børnehaven Sct. Georgsgården i juni og august
2016.