Værdier:
Det er værdifuldt
Intentioner:
Derfor vil vi
Handling:
Hvad gør vi
- Daglig hyggestund med bla. Højtlæsning, sang, rim og remser.
- Spiser i samme spisegrupper hver dag hvor dialogen prioriteres.
- Dokumenterer oplevelser og hverdagen gennem fotos, information på tavle og dialog, for at fastholde, bearbejde og sprogliggøre erfaringer.
- Har navnesedler på kasser med legetøj, barnets skuffe, krus, m.m.
- Inddrager børnene i praktiske gøremål i hverdagen såsom borddækning, oprydning, m.m.
- Understøtter og strukturerer sproget ved at sætte ord på handlinger i eksempelvis garderoben når barnet skal have tøj på.
- Udarbejder ”Barnets bog” hvori oplevelser og udvikling dokumenteres. Bogen giver anledning til mange gode samtaler og kan være medvirkende til at lette overgangen til skole.
- Træner børnene i at forstå en besked (enkelvis eller kollektiv)
- Gør opmærksom på normal stemmeføring.
- Lærer børnene ikke at tale i munden på hinanden
- Bruger sprogstimulerende materialer f.eks. spil som kobler begreber til billeder, memoryspil og billedlotteri m.m.
- Anerkender og støtter barnet i forsøg på legeskrivning.
- Hjælper og støtter barnet til at bruge sproget til konfliktløsning.