Vi har en stor naturlegeplads med kuperet terræn bestående af , bakker, skrænter, græsområder, krat, skov, buske, klatretræer, bærbuske, frugttræer, urtebed, højbede, pilehytte, beplantning som appelerer til sanseoplevelser (tiltrækker fugle og insekter), bålplads, gynger, rutchebane, minishelter, legehuse, asfaltområde til cykler og boldspil, sandkasse, regnvandstønde, kompostbeholder.
Læringsmiljø i nærmiljøet: Fjord, havn, sø, skov, hav, bakker, anlæg m.m
Mål
Børn skal have mulighed for:
Kvalitetskriterier
Det er vellykket når:
- Børn viser nysgerrighed, interesse og ansvar for naturen.
- Børn og voksne i fællesskab viser glæde og respekt for naturen
- Voksne giver inspiration til leg, fantasi og kreativitet
- Voksne giver mulighed for fordybelse
- Voksne giver indblik i naturen og årstidernes skiften
Handleplan på legepladsen:
- Bålaktiviteter
- Indsamling af kvas og pinde til bål
- Leg med vand, mudder, sand, jord
- Børn og voksne bruger opslagsbøger til at erhverve viden om insekter, fugle, svampe, blomster m.m
- Save brænde
- Klatre i træer
- Bygge huler
- Løber, hopper, triller, gynger
- Balancerer på balancebom og træstammer
- Engagerede voksne laver praktisk arbejde (fejer, luger, beplanter, sår, beskærer buske, vander osv.)
- Plukker frugt og bær til fremstilling af mad
- Spiller bold
- Cykler og kører mooncar.
- Årets gang på legepladsen (snemænd, kælkning osv)
- Affaldssortering (grøntaffald til komposten)
Handleplan i nærmiljøet:
- Gåture til havnen for at se, lugte og føle fisk
- Gåture til havnen for at se havmåger og sæler (hvis vi er heldige)
- Gåture til søen for at se og fodre ænder
- Gåture til fjorden og samle strandting
- Gåture til fjorden og soppe i vandet om sommeren
- Plukke brombær i skrænterne og dalene
- Snakke om det det vi ser i naturen i forhold til årstiderne
Dokumentation
Vi dokumenterer Natur og naturfænomener på blå tavle nær indgangen. Det kan være med ting vi finder i naturen, som har vakt undren eller givet anledning til en god snak. Det kan også være noget børnene har lavet fordi de er blevet inspireret på legepladsen eller en af vore ture.
-
Vi dokumenter på tavlerne (white boards), hvor vi fortæller om de ture vi har ud af huset.
-
Dokumentation af Natur og naturfænomener sker også i form af fotos.
-
Evaluering
-
Planlagte og spontane ture ud huset evalueres på stue- eller P-møde.
-
Natur og naturfænomener skrives på som punkt til dagsorden til P-møder hver gang.